Inschrijven tot de rookstopcursus

Rookstopinformatie


Roken is de oorzaak van een 25 tal verschillende aandoeningen, zowel van maligne als niet maligne aard. Voor sommige aandoeningen, zoals longkanker en chronisch obstructief longlijden (COPD) is het de voornaamste oorzaak. Door het roken sterven er jaarlijks 4,9 miljoen mensen als gevolg van tabakgerelateerde aandoeningen van longen, hart, slokdarm, maag-darm, uro-genitaal stelsel,… [data WHO].

Het aantal overlijdens als gevolg van roken bedraagt in België ongeveer 20000 overlijdensgevallen per jaar, of ongeveer 13 maal het aantal overlijdens als gevolg van het verkeer. In België daalde het aantal rokers de laatste jaren niet meer significant. Ongeveer 30% van de Belgische bevolking blijft actief dagelijks roken. Bij de jongeren stijgt het percentage rokers eerder opnieuw [data OIVO en VIG]

 

Stoppen met roken


Stoppen met roken: het is makkelijker gezegd dan gedaan! Professionele hulp is dan ook vaak welgekomen. Daarom heeft het AZ Oudenaarde een rookstopkliniek in het leven geroepen.

Roken is een verslaving, een nicotine-verslaving. Rookstop dient dan ook te worden aanzien als een ontwenningsproces, waarbij er enerzijds een nicotine-ontwenning zal moeten optreden en anderzijds dient men zijn rookgedrag af te leren.

Om de slaagkans van een rookstoppoging te verhogen, kan elke roker deskundig rookstopadvies vragen, hetzij individueel, hetzij in groep, in de rookstopkliniek.

 

 

Waarom een rookstopkliniek ?


  • In tegenstelling tot vele andere rookstopcentra, word je hier opgevolgd en begeleid door een deskundig medisch team,
    geïntegreerd in het aanbod van het Algemeen Ziekenhuis Oudenaarde.
  • Er is een verslaggeving via het medisch dossier naar de huisarts en/of behandelende geneesheer
  • Zowel groepssessies (bij voorkeur) als individuele consultaties / therapie zijn mogelijk. (zelfs op de ziekenhuiskamer van AZ Oudenaarde)
  • Consultaties worden voorzien na de werkuren.
  • Na de sessies zorgen we nog voor verdere opvolging.

 

10 tips om te stoppen met roken


  1. 1. Maak een plan en houd u eraan
    Schrijf op waarom u wilt stoppen en prik de datum waarop u niet-roker wilt worden. Kies een perode waarin u niet veel te doen heeft en niet al te veel stress verwacht. Ruim alle voorwerpen op die u aan roken doen denken, zoals asbakken en aanstekers, en ga op zoek naar een vervangende gewoonte.
     
  2. 2. Doe het samen in groep
    Lukt het voorgaande niet om te stoppen: 
    Als u samen met een vriend(in) stopt dan heeft u een aanspreekpunt als u steun zoekt. U heeft dan tevens een lotgenoot die u begrijpt. De rookstopkliniek biedt U dit aan. Wij stoppen in groep. Je bent niet alléén.
     
  3. 3. Beloon uzelf
    Gebruik het geld dat u aan sigaretten zou uitgeven voor een nieuwe outfit, een etentje met vrienden of kaartjes voor een optreden van uw favoriete band. Dan heeft u iets om naar uit te kijken als de verleiding toeslaat.
     
  4. 4. Vermijd verleidelijke situaties
    Een sigaret in de ene hand en een kop koffie of een biertje in de andere. Komt dit u bekend voor? Wees bedacht op situaties waarin u graag rookt en probeer deze te vermijden of zoek er een vervanging voor.
     
  5. 5. Blijf positief
    Het ligt voor de hand dat u steeds aan roken denkt als u probeert te stoppen. Als u echt het verlangen krijgt om te roken, denk dan aan iets anders — aan een fijne herinnering uit het verleden of aan vrienden die u binnenkort ziet.

     
  1. 6. Eet verstandig
    De drang om te roken is te vergelijken met het verlangen naar eten. U kunt de neiging hebben om naar eten te grijpen als u gestopt bent. Als u zin heeft in iets lekkers, neem dan vers fruit of verse groentes. Deze zullen de drang beperken en voorzien u van vitamines en zijn een beter alternatief dan te grijpen naar zoetigheid welke vet en calorieën bevatten.
     
  2. 7. Doe aan sport
    Wandelen, rennen of een bezoekje aan de sportzaal helpt om de stress veroorzaakt door het stoppen met roken het hoofd te bieden. Word meteen actief zodra u de verleiding voelt opkomen, zodat u sommige ontwenningsverschijnselen direct van u kunt afschudden.
     
  3. 8. Zoek afleiding
    Sta op, ga een wandeling maken, poets uw tanden, speel een spel op uw computer of mobieltje, doe alles wat u kan om u ervan te weerhouden om aan roken te denken.
     
  4. 9. Zoek steun
    Laat uw familie, vrienden, collega's, kortom iedereen weten dat u probeert te stoppen. Ze zullen u de nodige aanmoedigen geven om niet terug te gaan roken.
     
  5. 10. Vermijd stress
    Het ontspannen gevoel dat u krijgt bij het roken van een sigaret kan voor u een van de redenen zijn waarom u rookt. Probeer stresssituaties zoveel mogelijk te vermijden, vooral in de eerste weken dat u gestopt bent.